Roel in Nicaragua....

Santa Fé & Jungle

De uitstap naar Santa Fé was de moeite! Eerst met de moto van Carlos een 40 km, dan te paard een 15 km en dan een hoop wandelen... Hier volgen enkele foto's van onderweg.

Onderweg passeerden we in enkele dorpjes... ééntje ervan had een schooltje. Twee klaslokalen voor alle leeftijden (1-6de studiejaar). Terwijl Carlos sprak met de leerkrachten nam ik wat foto's...

En terug onderweg...

Het volgende dorpje (met baseball veld):

Hier hebben we ook wat gegeten bij een lokaal gezin, dit was het uitzicht tijdens de lunch:

Ché, altijd onderweg

Laughing

En dan zijn we er!

Illigale houtkap in beschermde gebieden door inwoners van dichtbijzijnde dorpen. Het hout is voor het bouwen van huizen, niet voor verkoop...

één keer vastgepakt voor steun, erna kijk je wel uit je doppen...

Zoek het aapje..

We hebben in verschillende dorpjes overnacht, alle hadden geen elektriciteit of drinkbaar water. Blijkbaar heb ik toch een sterke maag...

Cool

Momenteel worden bonen geoogst, helaas regent het de afgelopen 3-4 jaar reeds veel in maart (opwarming van de aarde) waardoor veel oogsten letterlijk in het water vallen... en dus compleet wegrotten op het veld.
HIeronder de vader van Noël, een man bij wie we verbleven. De wind blaast de resten van de peulen weg, de bonen vallen in de emmer (of op de doek).

Tot nu toe heb ik al elke dag zeker 2X rijst met bonen gegeten... andere veel voorkomende teelten zijn maïs (eet je wel in iets bij elke maaltijd), yucca en bananen (3 soorten).

De uitstap was grotendeels bedoelt om te evaluerenof de bewoners vlakbij de beschermde gebieden de grenzen respecteren. En om een afspraak te maken tussen vertegenwoordigers van de URACCAN (de lokale universiteit) en de lokale belangrijke mensen (Leerkrachten, gemeenschapleiders, priesters, belangrijke boeren, ...). De afspraak vind plaats op 29 maart in een centraal gelegen dorp.

De grenzen worden totaal niet gerespecteerd, mensen kappen eerst de belangrijke boomsoorten weg (voor mee te bouwen). Dan word er veel brandhout uit het resterende bos gehaald. Tenslotte branden ze alles plat voor maïs, yucca of bonen op te kweken of om vee op te houden... Nicaragua heeft veel beschermde bossen (op papier) maar geen mensen die controle kunnen uitvoeren en de bestaande wetten kunnen toepassen... Toch is zo'n 38% van Nicaragua bedekt met ongerept oerbos met inheemse stammen.

Maandag of dinsdag maak ik kennis met de studenten van de URACCAN met wie ik samen enquetes ga afnemen rond Rió Zapote (zie vorig verhaal).