Roel in Nicaragua....

Rio Zapóte

Zaterdag met Carlos naar Rio Zapóte geweest, de rivier die centraal staat in mijn eindproject. De rivier is zo een 30km lang, word gevoed door verscheidene kleinere beekjes en bronnen.

Langs de beek vind je vooral weiden voor veehouderij en agroforestry percelen. Helaas is er weinig tot geen bos te vinden dat word beschermd...

De bovenloop:

Met koeien...

Een epifyt, groeit op de boom zonder er voedingsstoffen aan te ontrekken:

Bladsnijmieren (een ware plaag voor de landbouw):

Samen met Carlos en een lokale boer in een bananen plantage:

Een heerlijke vruchtviriba (Rollinia mucosa):

De koeien:

De benedenloop van R. Zapóte met op de achtergrond een mijn voor bestrating, het bouwen van huizen, ....

De benedenloopvlakbij Nueva Guinea centrum

En hier word tenslottehet water opgepompt naar hetstadje...

30.000 mensen gebruiken het water van deze rivierdagelijks voor alle huishoudelijke activiteiten (koken, wassen van kleren, douchen, toiletten, ....) enals drinkwater...
Carlos vertelde me datrond 14 à 15 uur het merendeel van de stad zonder watervalt(ook bij mijn thuis trouwens) en sommigehoger gelegen delen van de stad hebben nooit water. Dit komt doordat de pompen nietsterk genoeg zijn voor de voorziening.

Echter het waterpeil van de R. Zapóte is de afgelopen 30 jaar verminderd met meer als een meter en in het droge seizoen is het waterpeil alarmerend laag... Gevolgen van de ontbossingrond de rivier...

Morgen vertrek ik met Carlosen andereonderzoekers naar Santa Fé (een kolonie in het noord-oosten van Nueva Guinea) en daarna naarhet natuurreservaat 'Cerro Silva'. Hier gaan we de impact van de bevolking die wonen op de grens met het natuurreservaat bekijken. Ik ben vrijdag pas terug dus het volgende (avontuurlijkere) nieuws volgt zaterdag!

Reacties

Reacties

Gijs

Ik had het mij inderdaad dichter bebost voorgesteld.
Allemaal door de plantages en verstedelijking?

Roel

yup, in de jaren '60 is alles hier voor de eerste maal gekapt van tropisch woud. Erna zijn de boeren gekomen die hele percelen platbranden voor landbouw. Of die de resterende bossen kapten/uitdunenden voor brandhout, bouwmaterialen etc.

Kim

WAUW *jaloers*

mama

't wordt stilaan tijd voor een foto met jou erop zodat we jou ook eens zien temidden van dat alles. Succes met je tocht deze week en tot zaterdag.

aaf meter

ik ben samen met Maudje de foto's nieuwsgierig aan 't bekijken.De mieren (groot) met blaadjes op de rug boeien haar enorm ,de koeien moeten volgens haar meer gras eten ,buikje is te plat...
De evolutie ,jammer !Toch kijk ik met mijn verwende luxe-ogen, met afgunst op het schattig beekje ,de eenvoud en de afhankelijkheid ervan.
Zeer interessant .....en een leerrijke tip gewenst

jeffrey

Dr zit precies wel nie veel biefstuk aan zo n koe eh :s.
juuuw groetjes ginder!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!